INHOUDSTAFEL
- I. Het wezen van Filologica
- II. De kring
- III. Lidmaatschap
- IV. Het presidium
- V. Samenstelling van het presidium
- VI. Taakomschrijving van de presidiumleden
- VII. Verkiezingen
- VIII. Ontslag
- IX. Statuten
I. Het wezen van Filologica
II. De kring
- Anne Bosman (2004-2005)
- Jeroen Meuleman (2005-2006)
- Benoît Lagae (2006-2007)
- Robin Van Cleemput (2007-2008)
- Aäron Maes (2008-2009)
- Tom Van Steendam (2009-2010)
- Stephanie Lannoo (2010-2011)
- Edouard De Prez (2011-2012)
- Maxim Mommerency (2012-2013)
- Madelon Bakx (2013-2014)
- Joachim Schol (2014-2015)
- Jan Bogaert (2015-2016)
- Tina Hottinger (2016-2017)
- Aulikki Lefèvre (2017-2018)
- Serafina Van Geertruyen (2018-2019)
- Julie Vlaminck (2019-2020)
- Jasper Soens (2020-2021)
- Lennert Camp (2021-2022)
- Iene De Meyer (2022-2023)
- Lennert Camp (2023-2024)
- Charlotte De Duffeleer (2024-2025)
III. Lidmaatschap
IV. Het presidium
Algemene bepalingen
Vergaderingen
Het nemen van beslissingen
V. Samenstelling van het presidium
1.1. Wanneer een nieuwe functie in het leven geroepen wordt, een oude functie ontbonden wordt of een functie een nieuwe naam toegewezen krijgt, dient dit bij voorkeur bepaald te worden op de algemene vergadering in het begin van het tweede semester.
2. De kiescommissie, zoals die hieronder wordt beschreven, houdt zich bij het uitoefenen van haar functies aan een eventuele toevoeging, schrapping, uitbreiding of inkrimping van een presidiumfunctie als dit betrekking heeft op het volgende academiejaar.
Dagelijks Bestuur
4.3. Zowel preses als vicepreses moeten studenten Taal- en Letterkunde aan de Universiteit Gent zijn.
5. Het Dagelijks Bestuur ziet toe op de uitvoering van de door het presidium genomen beslissingen, en oefent de bevoegdheid van het presidium uit in alle gevallen waarin hoogdringendheid een optreden rechtvaardigt, onder de verplichting de genomen maatregelen op de eerstkomende vergadering van het presidium ter goedkeuring voor te leggen aan de andere presidiumleden.
Andere functies
7. De presidiumleden kunnen meerdere, doch niet meer dan twee functies tegelijk uitoefenen. De functies van het Dagelijks Bestuur zoals beschreven in V.4. kunnen nooit met elkaar verenigd worden.
Het ondertekenen van contracten
9. Alle presidiumleden hebben het recht om contracten te ondertekenen die vereist zijn voor de werking van de kring. Zij moeten hiervoor wel verantwoording afleggen bij het presidium.
VI. Taakomschrijving van de presidiumleden
De preses
1. De preses is de eerste vertegenwoordiger van Filologica. De preses roept de vergadering samen en zit ze voor, per uitzondering van afwezigheid zoals beschreven in IV.3. Als voorzitter coördineert de preses de uitvoering van alle door het presidium getroffen beslissingen. In het belang van de vereniging neemt de preses tevens alle maatregelen waartoe de noodwendigheid de preses dwingt. Ieder initiatief van de preses moet door het presidium vooraf goedgekeurd worden, met uitzondering van de maatregelen uit noodwendigheid.
1.2. Wanneer de preses ontslag indient, of door het presidium uit functie wordt ontzet, zal de vicepreses in samenspraak met de penningmeester en de secretaris het presidium voorzitten, tot een nieuwe preses wordt verkozen. In dat geval moet deze verkiezing plaatsvinden binnen de 15 lesdagen na het ontslag van de preses. De waarnemende preses handelt alleen lopende zaken af en schrijft zo snel mogelijk nieuwe verkiezingen uit.
2. De preses neemt eveneens de leiding op cantussen. De preses organiseert, opent en sluit deze af, tenzij in de gevallen zoals beschreven in VI.1.1. en VI.1.2. In deze gevallen neemt de vicepreses deze rol over.
De vicepreses
3.3. De vicepreses organiseert het presidiumweekend. Dit kan gebeuren in samenspraak met het Dagelijks Bestuur.
De penningmeester
4.1. Op de algemene vergadering bij aanvang van elk semester licht de penningmeester de financiële toestand van Filologica toe aan het presidium.
5. De penningmeester is tevens de financieel verantwoordelijke van Blandinia, de overkoepelende naam voor studentenverenigingen die zetelen in de Blandijn. De samenwerking met Blandinia omvat, maar is niet beperkt tot, het Openingsevent, de Blandiniacantus, de 12-Urenloop en andere sportactiviteiten.
6.1. Elk presidiumlid heeft recht op inzage in de boekhouding en digitale boekhouding en het semestriële financiële overzicht. Derden hebben enkel recht van inzage met goedkeuring van het presidium, waarbij zowel preses als penningmeester vetorecht hebben. Inzage op de boekhouding gebeurt enkel in aanwezigheid van de penningmeester of de preses.
7. Kassa’s van activiteiten moeten bij aanvang en bij afsluiting nageteld worden door de penningmeester van Filologica.
8. De kas wordt minstens tweemaal en bij voorkeur viermaal per academiejaar gecontroleerd door de penningmeester en een ander DB-lid.
De secretaris
9. De secretaris staat in voor de interne briefwisseling, de aanvulling van het secretariaatsmateriaal, de verzorging van het ledenbestand, het onderhoud van het kringlokaal en het inventariseren van het materiaal.
10. De secretaris staat mee in voor de voorbereiding van de vergaderingen. De secretaris maakt van elke vergadering een verslag op, dat ten laatste twee dagen na de vergadering moet worden voorgelegd aan het presidium.
11. Het jaarlijkse verslag voor het FK-bestuur wordt door de secretaris in onderling overleg met het Dagelijks Bestuur gemaakt en ingediend.
De bachelor
12.2. De bachelor is verantwoordelijk voor de aankondigingen van de verschillende activiteiten en diensten in het eerste jaar Taal- en Letterkunde.
13. De bachelor heeft bij voorkeur het jaar voorafgaand de functie het eerste jaar van de opleiding doorlopen.
14. De bachelor fungeert bij voorkeur als schachtentemmer op cantussen. Wanneer de bachelor in de onmogelijkheid verkeert om deze taak op zich te nemen kan een ander bestuurslid aangesteld worden als schachtentemmer.
De cultuurpreses
15. De cultuurpreses staat in voor het organiseren van de culturele activiteiten. Deze kunnen inhouden, maar zijn niet beperkt tot: het bijwonen van musicals, opera, theater-, film- en muziekvoorstellingen; het organiseren van optredens, voordrachten, vrije podia; of het inrichten van een quiz, een culturele benefiet en een toneelvoorstelling. Het presidium heeft inspraak in de invulling van deze activiteiten.
De externe P.R.
16.4. De externe P.R. neemt ook de functie van milieuverantwoordelijke op zich en staat in voor de communicatie met Duurzame Studentenverenigingen (DuSt) over milieuvriendelijke initiatieven die Filologica kan incorporeren in haar dagelijkse werking.
De feestpreses
17. De feestpreses staat in voor het organiseren van feestelijkheden. Deze kunnen inhouden, maar zijn niet beperkt tot: fuiven, cocktailavonden of galabals. Het presidium heeft inspraak in de invulling van deze activiteiten.
De interne P.R.
18.2. Onder de bevoegdheden van de interne P.R. valt ook het maken van toegangskaarten, lidkaarten en erelidkaarten.
De reispreses
De scriptor
20. De scriptor is belast met de redactie van Dilemma, het officiële blad van Filologica, en staat tevens in voor de distributie van het blad, dat minstens vier, en bij voorkeur vijf maal per jaar moet verschijnen. Het presidium heeft inspraak in de inhoud van het blad.
21. De scriptor heeft redactionele vrijheid, maar de inhoud van het blad kan ter discussie gesteld worden op de vergadering.
22. Bij voorkeur heeft minstens een van de scriptoren ten minste een jaar lang de opleiding Nederlands gevolgd.
De sportpreses
23.1. De sportpreses wordt hierin bijgestaan door de sportpresessen van de overige Blandijnkringen, waarmee Filologica Blandinia vormt.
De studiepreses
24. De studiepreses is verantwoordelijk voor de verkoop, coördinatie en distributie van de boeken en boekenlijsten van de leden binnen de opleiding Taal- en Letterkunde.
25. De studiepreses is verantwoordelijk voor de verkoop, coördinatie en distributie van syllabi of cursusmateriaal waartoe Filologica zich verbonden heeft.
26. De studiepreses is verantwoordelijk voor de verkoop, coördinatie en distributie van studentencursussen.
27. De studiepreses is verantwoordelijk voor het onderhoud van de online studiesectie van Filologica in samenspraak met de webmaster. Dit houdt in dat gedateerde documenten waaronder samenvattingen en examenvragen worden verwijderd en nieuwe documenten worden toegevoegd.
28. De studiepreses organiseert met ondersteuning van de bachelor minstens, maar niet beperkt tot een studiesessie een keer per semester zoals vermeld in VI.11.1.
29. De studiepreses organiseert in samenspraak met de externe P.R. minstens een jobbeurs per academiejaar.
De taalgerichteactiviteitenpreses (T.A.P.)
30. De T.A.P. staat in voor het organiseren van taal-, taalgroep- of cultuurspecifieke activiteiten, eetverkopen en thema-avonden. Deze activiteiten zijn toegankelijk voor alle leden van Filologica. Het presidium heeft inspraak in de invulling van deze activiteiten.
31.1. Leden van de werkgroep kunnen, uitsluitend wat activiteiten van Filologica betreft, voor hun bewezen diensten voordelen toegekend krijgen. Het al dan niet toekennen en de aard van deze voordelen wordt door het presidium gestemd.
De webmaster
32.1. De webmaster zorgt er ook voor dat de websites van Filologica conform de Europese en de Belgische wetgeving zijn, waaronder de Algemene Verordening voor Gegevensbescherming, beter gekend als de AVG of GDPR.
33. De webmaster staat in voor het beheer van het platform van de interne en externe communicatiemiddelen van Filologica die betrekking hebben tot mailverkeer en het bewaren van online documenten.
Vaste Medewerker (VM)
34. De VM wordt geëvalueerd door het Dagelijks Bestuur en de betrokken presidiumfunctie maar hoeft niet aanwezig te zijn op vergaderingen en hoeft geen shiften te draaien of verplicht aanwezig te zijn op activiteiten die geen betrekking hebben tot hun specifieke verantwoordelijkheid.
35. De VM hoeft niet aanwezig te zijn op vergaderingen en heeft bijgevolg geen stemrecht.
36. De VM krijgt een commilitolint waar “VM”, gevolgd door de functietitel op gestikt staat.
37.1. De VM die de lay-out van Dilemma voorziet wordt niet verkozen maar door de scriptoren gezocht in samenspraak met het DB.
Lustrumpreses
39. Filologica is opgericht in het academiejaar 2003-2004. Om de vijf jaar viert de kring haar bestaan met een lustrumjaar.
40. In de aanloop naar een lustrumjaar is er de optie om een lustrumpreses te verkiezen. Die wordt bij voorkeur twee weken na de DB-verkiezingen verkozen. De functie kan worden opengesteld voor kandidaten buiten het huidig presidium maar één jaar presidiumervaring is vereist.
41. De lustrumpreses is een volwaardig lid van het presidium en heeft dezelfde rechten en plichten als elk ander presidiumlid.
VII. Verkiezingen
Algemeenheden
1. De verkiezingen van een presidium voor het academiejaar volgend op dat waarin de verkiezingen georganiseerd worden, verlopen in twee fases. In de eerste wordt er een nieuw Dagelijks Bestuur gekozen, in de tweede worden de overige functies van het presidium ingevuld.
2. De eerste fase gebeurt bij voorkeur vlak voor, de tweede fase kort na de paasvakantie.
3. De verkiezingsprocedure wordt bij voorkeur afgerond voor de derde week van mei. Indien functies niet ingevuld raken gaan Dagelijks Bestuur en presidium op zoek naar oplossingen met mogelijkheid tot een coöptatie of een verdeling van het takenpakket onder de andere functies van het presidium.
De kiescommissie
5. Ten laatste veertien dagen voor de eerste fase van de verkiezingen wordt een kiescommissie aangeduid door het presidium, die belast is met de organisatie van en het toezicht op de verkiezingen. De kiescommissie telt ook de stemmen van de tweede fase van de verkiezingen.
6. Binnen de kiescommissie wordt door het presidium een voorzitter aangesteld, bij voorkeur iemand uit het uittredende presidium. De voorzitter van de kiescommissie neemt de eindbeslissing inzake de deadline van kandidaturen, en brengt verslag uit bij het presidium.
8. De uittredende preses is bij voorkeur geen lid van de kiescommissie omwille van mogelijke belangenvermenging. De uittredende preses is uitgesloten van de functie van voorzitter van de kiescommissie.
Kiesrecht en verkiesbaarheidsvoorwaarden
10.1. Voor de functies vicepreses, penningmeester en secretaris mogen mits grondige motivatie ook mensen met minstens één jaar presidiumervaring die niet uit het uittredend presidium komen, zich kandidaat stellen. Wanneer meerdere kandidaten voor dezelfde functie opkomen waarbij iemand niet uit het uittredend presidium komt, kan die kandidaat slechts toegestaan worden als de kiescommissie vaststelt dat deze voldoende op de hoogte is van de stand van zaken van het huidige werkingsjaar.
11.2. Dezelfde voorwaarden gelden voor personen die zich kandidaat wensen te stellen voor de verkiezingen van fase 1, rekening houdend met de extra voorwaarden in VII.10.1.
De verkiezingen: fase 1
De verkiezingen: fase 2
14. De verkiezingen in de tweede fase moeten minstens vijf uur en hoogstens acht uur lang toegankelijk zijn voor de leden, en dat op een lesdag.
15.6. Het niet invullen van een vakje, geldt als een onthouding voor die functie. Het verkeerd of onduidelijk invullen van een vakje geldt als een ongeldige stem voor die functie. Ongeldige stemmen en onthoudingen worden van het totaal aantal stemmen afgetrokken voor die functie.
